Be kategorijos

2 iš 5 smulkių ir vidutinių įmonių šalyje tinkamai nepasirengusios valdyti nemokių klientų: kuo tai gresia

2022.09.06
  Dėl išaugusių žaliavų, energijos išteklių kainų kai kurioms įmonėms ėmė trūkti, o kai kurioms tai gresia apyvartinių lėšų trūkumu. Tokia situacija, deja, itin dažnai virsta vėlavimu atsiskaityti su tiekėjais. Tuo metu „Easy Debt Service“ užsakymu atlikta įmonių apklausa rodo, kad 38 proc. šalies smulkių ir vidutinių verslų nėra nusistatę tvarkos, pagal kurią vertinami klientai ir jiems suteikiami mokėjimų atidėjimai. Tai rodo, kad jos nėra tinkamai pasirengusios suvaldyti pradelstų partnerių mokėjimų.

Išaugusios gamybos ir veiklos vykdymo sąnaudos nėra vienintelė priežastis, kodėl dalis įmonių susiduria su didesniais ar mažesniais iššūkiais užsitikrinant pakankamus apyvartinių lėšų kiekius bei galimybę laiku vykdyti finansinius įsipareigojimus tiekėjams. Per karantino laikotarpį valstybės paramą ir skolų atidėjimus gavusios įmonės jau turi tiek grąžinti skolas, tiek mokėti einamąsias įmokas „Sodrai“ ir Valstybinei mokesčių inspekcijai.

Visa tai kartu sudėjus tampa nemažu iššūkiu daliai verslų, o kai kurie šių iššūkių nėra pajėgūs įveikti. Kaip rodo Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos duomenys, pirmoje rugpjūčio pusėje kiek daugiau nei 700 šalies įmonių buvo paskelbtas bankrotas arba pradėtos bankroto procedūros. Panašus atvejų kiekis buvo fiksuotas per visus praėjusius metus.

 

Suvaldyti skolininkų nepasirengę

Smulkiojo ir vidutinio verslo apklausos duomenimis, reikšmingoje dalyje įmonių nesama tvarkos, pagal kurią vertinami klientai ir suteikiami mokėjimų atidėjimai. Tokiomis įtemptomis aplinkybėmis šios įmonės yra itin pažeidžiamos, nes neturi priemonių identifikuoti potencialiai nemokių klientų prieš problemai išaugus į gerokai sunkiau suvaldomą lygį.

Tyrimo duomenys rodo, kad tokią tvarką rečiau turi jaunesni (iki 5 m.) ir mažesni (iki 20 darbuotojų) verslai. Kalbant apie prasčiau nemokių klientų valdymui pasirengusių įmonių veiklos sritį – tai dažniau yra intelektines paslaugas teikiantys verslai.

Tačiau su nesklandumais gali susidurti net ir tos įmonės, kuriose klientų vertinimo bei mokėjimų atidėjimo tvarka yra numatyta. Apklausos duomenimis, griežtai nustatytos tvarkos laikosi trečdalis tokią tvarką turinčių įmonių. Išimtis dažniau daro 6–10 metų rinkoje veikiančios įmonės.

Viena vertus, galima manyti, kad per ilgesnį veiklos laiką verslai gali būti lankstesni ilgamečių partnerių atžvilgiu. Kita vertus, galima pastebėti, kad daugiau nei 15 metų veikiančios įmonės klientų vertinimo ir mokėjimų atidėjimų suteikimo tvarkos laikosi griežčiausiai. Taigi, galima daryti išvadą, kad nepaisant ilgalaikių partnerysčių ir užtikrintumo dėl klientų, nuoseklus tokios tvarkos laikymasis yra svarbus ir gali užtikrinti didesnį saugumą tiek įprastomis, tiek sudėtingesnėmis sąlygomis, su kokiomis verslas susiduria šiandieną.

 

Laikas nėra sąjungininkas

Net jei šiuo metu su problemomis nesusiduriama, klientų vertinimo ir mokėjimų atidėjimo tvarkos neturinčios įmonės turėtų pasirūpinti jos atsiradimu. O jei klientų elgesys siunčia nerimo signalus, jie ima vėluoti vykdyti atsiskaitymus, reikėtų nedelsti ir imtis aktyvių skolų valdymo veiksmų.

Priešingai nei kartais galvojama, išsitęsusios derybos su skolininku ir termino pratęsimas nereiškia geresnių verslo santykių ateityje. Neretai tokiu būdu nukenčia ne tik savo teisėto atlygio neatgaunantis, bet ir papildomus savo įmonės resursus situacijai suvaldyti naudojantis verslas. Be to, kuo vėliau imamasi skolos atgavimo veiksmų, tuo didesnė tikimybė, jog ją atgauti bus sunkiau, mat su laiku kliento finansinė būklė gali dar labiau suprastėti.

Jei iššūkių su kuriais susiduria klientas finalu tampa bankrotas, partneris ar tiekėjas stoja į savo uždarbį siekiančių atgauti įmonių eilę. Tuo metu proceso baigtis priklauso nuo įsiskolinimo dydžio, užsitikrinimo priemonių bei pozicijos kreditorių sąraše. Praktika rodo, kad smulkieji kreditoriai visą sumą atgauna labai retai, o dažnai neatgauna nieko. Taigi, siekiant išvengti nuostolių bei užsitikrinti įsipareigojimų vykdymą, darbą su skolininkais reiktų pradėti kuo anksčiau, kol yra kitų galimybių skolos išieškojimui.

Smulkiojo ir vidutinio verslo įmonių tyrimą 2022 m. balandžio 4–22 dienomis „Easy Debt Service“ užsakymu atliko visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“. Tyrimo metu buvo apklausti 313 respondentai.