Jaunystė – ne kvailystė: kaip protingai priimti pirmuosius sprendimus dėl banko paslaugų

2020.09.09

 

Dabar jau įprasta, kad pirmoji žmogaus pažintis su bankais ir jų paslaugomis prasideda labai anksti – jau mokyklinukai naudojasi bankų mokėjimo kortelėmis ir gauna pirmąsias finansinio raštingumo pamokas svarstydami, kiek verta turėti grynųjų pinigų, o kiek palikti banko sąskaitoje. Sulig pilnametyste ir pirmuoju darbu jaunuoliams atsiveria prieiga ir prie daug platesnių bankų paslaugų, o čia jau prireikia tam tikro išmanymo, kad net ir nedidelės klaidos nepakištų kojos tvarkant asmeninius finansus.

 

Justinas Muleika, GENERAL FINANCING BANKO Rizikos valdymo departamento direktorius, sako, jog kai iškyla poreikis skolintis iš banko jauniems, dar nedaug patirties asmeninių finansų tvarkyme turintiems žmonėms, pagrindinis žinotinas dalykas – tai, kad paskola yra įsipareigojimas, ir jam vykdyti būtinos pajamos. Tai yra, jaunas žmogus turi būti apsisprendęs dirbti bei gauti nuolatines pajamas.

 

Nedirbantiems, negaunantiems pajamų žmonėms bankas tiesiog neskolintų, taigi nuolatinės pajamos yra esminis reikalavimas tiek jaunuoliams – pavyzdžiui, studentams – tiek bet kuriems kitiems vartotojams. Kitas svarbus dalykas – tvarkinga kredito istorija, šis veiksnys aktualus visiems bankų klientams.

 

Paskolų grąžinimo specifika

 

Į ką atkreipti dėmesį svarstant bankų pasiūlymus?

 

„Svarbu atkreipti dėmesį į bendrą vartojimo paskolos kainos metinę normą. Tai leidžia įvertinti visą paskolos kainą ir palyginti skirtingus pasiūlymus. Visada svarbu susipažinti su paskolos sąlygomis, taip pat suprasti paskolos specifiką – kad ir tokias detales, kaip, pavyzdžiui, tai, kad paskolos įmokos turi konkrečias datas ir tuo skiriasi nuo sąskaitų už telefoną ar elektrą, kurias turime apmokėti iki mėnesio pabaigos“, – pažymi J. Muleika.

 

Pasak GENERAL FINANCING BANKO atstovo, nesugebėjimas įvertinti, kad paskolos sutarties galiojimo laikotarpiu reikės turėti nuolatines pajamas, tai yra – dirbti, yra viena dažniausiai jaunų žmonių klaidų, padaromų skolinantis.

 

„Taip pat svarbu įvertinti, kuriam laikotarpiui skolinamasi. Tarkime, visiškai neprotinga būtų imti paskolą penkeriems metams tam, kad įsigytum telefoną, kuriuo tikriausiai bus naudojamasi vos porą metų. Analogiškai turėtų būti įvertinami ir kiti atvejai – jei skolinamasi būsto atnaujinimui ar remontui, paskolos terminas neturėtų būti ilgesnis nei būstui vėl prireiks remonto. Automobiliui – paskolos terminas neturėtų būti ilgesnis nei laikotarpis, kiek bus naudojamas automobilis. Skolinantis atostogoms, reikėtų paskaičiuoti, kiek atostogaujama – jei kartą per metus, tai ir paskola neturėtų būti imama ilgiau nei metams. Jei planuojama brangesnė kelionė, kokių bus nedaug, galima skolintis ir ilgesniam laikui“, – pasakoja J. Muleika.

 

Taupyti pradiniam įnašui – kuo anksčiau

 

Kalbėdamas apie skolinimosi poveikį asmeninei kredito istorijai, J. Muleika pažymi, kad laiku vykdomi įsipareigojimai bankui vertinami teigiamai ir gali būti netgi privalumas banko klientui, palyginti su tais  kurie niekada nėra turėję finansinių įsipareigojimų bankui. Tuo tarpu ne laiku vykdomi įsipareigojimai visada turi neigiamos įtakos kredito istorijai.

 

J. Muleika priduria, kad jauniems žmonėms aktualu nuosavas būstas – tai viena didžiausių siekiamybių jauname amžiuje. Didžiausias sunkumas, su kuriuo susiduria jauni asmenys, siekdami įsigyti nuosavą būstą – įnašas. Būtent todėl GENERAL FINANCING BANKO atstovas pataria, esant galimybei,  kuo anksčiau pradėti taupyti. Patogi taupymo forma – terminuotasis indėlis, kuris leidžia ne tik taupyti, bet ir gauti palūkanas. Atkaklumo taupant pradiniam įnašui gali prireikti nemažai – kartais jam sukaupti gali prireikti kelerių metų.

 

Tiesa, GENERAL FINANCING BANKO neseniai atliktas tyrimas parodė, kad net 45 proc. jaunų (15-25 m.) žmonių netaupo, respondentai įvardijo dvi tokio finansinio elgesio priežastis – nelieka pinigų taupymui ir „nematau poreikio“. 33 proc. taupo einamojoje sąskaitoje, 25 proc. – grynaisiais pinigais, indėlius taupymui renkasi 8,5 proc. apklaustų jaunimo grupės respondentų.

 

Banko vaidmuo jaunų žmonių gyvenime

 

Ta pati GENERAL FINANCING BANKO apklausa parodė, kad jauni asmenys (18-25 m.) informacijos finansiniais klausimais linkę ieškoti socialiniuose tinkluose, interneto paieškos sistemose ir konsultuodamiesi su draugais ir artimaisiais. Jaunimas palyginti retai finansiniais klausimais kreipiasi tiesiogiai į banką – 64 proc. šios amžiaus grupės žmonių įvardijo į banką besikreipiantys kartą per metus ar rečiau. 

 

Pagrindiniai 18-25 m. amžiaus asmenų kreipimosi į banką kanalai – vizitas į banko skyrių ir internetinė bankininkystė. Trečdalis šios amžiaus grupės respondentų į banką linkę kreiptis telefonu, o 7 proc. mėgina susisiekti per socialinius tinklus. Pagrindinės banko paslaugos, kuriomis, apklausos duomenimis, naudojasi jauni žmonės – pinigų pervedimai, mokesčiai ir grynųjų pinigų operacijos.

 

Klausiami apie svarbiausius banko kriterijus, 84 proc. apklaustųjų jaunimo grupės respondentų įvardijo patikimumą. Antroje vietoje rikiuojasi patirtis, trečioje – banko reputacija.

 

Į klausimą apie tai, kurie dalykai labiausiai siejasi su geru aptarnavimu banke, dauguma jaunuolių (69 proc.) įvardijo personalo profesionalumą, taip pat – aptarnavimo greitį ir pateikiamos informacijos aiškumą bei paprastumą. Kaip ir kitų amžiaus grupių atstovus, taip ir jaunus klientus bankuose labiausiai erzina ilgos eilės ir lėtas aptarnavimas, 44 proc. jaunų respondentų nepatenkinti ir banko paslaugų įkainiais.

 

Jaunimo grupės vartotojai palyginti lojalūs savo bankui – 50 proc. jų į klausimą, ar būtų linkę keisti savo pagrindinį banką į kitą, atsakė „greičiau ne“, dar 30 proc. atsakė tiesiog „ne“. Vis dėlto palankesni įkainiai ir mokesčiai 22 proc. jaunų respondentų paskatintų susimąstyti apie banko keitimą.


Jaunystė – ne kvailystė: kaip protingai priimti pirmuosius sprendimus dėl banko paslaugų

2020.09.09

 

Dabar jau įprasta, kad pirmoji žmogaus pažintis su bankais ir jų paslaugomis prasideda labai anksti – jau mokyklinukai naudojasi bankų mokėjimo kortelėmis ir gauna pirmąsias finansinio raštingumo pamokas svarstydami, kiek verta turėti grynųjų pinigų, o kiek palikti banko sąskaitoje. Sulig pilnametyste ir pirmuoju darbu jaunuoliams atsiveria prieiga ir prie daug platesnių bankų paslaugų, o čia jau prireikia tam tikro išmanymo, kad net ir nedidelės klaidos nepakištų kojos tvarkant asmeninius finansus.

 

Justinas Muleika, GENERAL FINANCING BANKO Rizikos valdymo departamento direktorius, sako, jog kai iškyla poreikis skolintis iš banko jauniems, dar nedaug patirties asmeninių finansų tvarkyme turintiems žmonėms, pagrindinis žinotinas dalykas – tai, kad paskola yra įsipareigojimas, ir jam vykdyti būtinos pajamos. Tai yra, jaunas žmogus turi būti apsisprendęs dirbti bei gauti nuolatines pajamas.

 

Nedirbantiems, negaunantiems pajamų žmonėms bankas tiesiog neskolintų, taigi nuolatinės pajamos yra esminis reikalavimas tiek jaunuoliams – pavyzdžiui, studentams – tiek bet kuriems kitiems vartotojams. Kitas svarbus dalykas – tvarkinga kredito istorija, šis veiksnys aktualus visiems bankų klientams.

 

Paskolų grąžinimo specifika

 

Į ką atkreipti dėmesį svarstant bankų pasiūlymus?

 

„Svarbu atkreipti dėmesį į bendrą vartojimo paskolos kainos metinę normą. Tai leidžia įvertinti visą paskolos kainą ir palyginti skirtingus pasiūlymus. Visada svarbu susipažinti su paskolos sąlygomis, taip pat suprasti paskolos specifiką – kad ir tokias detales, kaip, pavyzdžiui, tai, kad paskolos įmokos turi konkrečias datas ir tuo skiriasi nuo sąskaitų už telefoną ar elektrą, kurias turime apmokėti iki mėnesio pabaigos“, – pažymi J. Muleika.

 

Pasak GENERAL FINANCING BANKO atstovo, nesugebėjimas įvertinti, kad paskolos sutarties galiojimo laikotarpiu reikės turėti nuolatines pajamas, tai yra – dirbti, yra viena dažniausiai jaunų žmonių klaidų, padaromų skolinantis.

 

„Taip pat svarbu įvertinti, kuriam laikotarpiui skolinamasi. Tarkime, visiškai neprotinga būtų imti paskolą penkeriems metams tam, kad įsigytum telefoną, kuriuo tikriausiai bus naudojamasi vos porą metų. Analogiškai turėtų būti įvertinami ir kiti atvejai – jei skolinamasi būsto atnaujinimui ar remontui, paskolos terminas neturėtų būti ilgesnis nei būstui vėl prireiks remonto. Automobiliui – paskolos terminas neturėtų būti ilgesnis nei laikotarpis, kiek bus naudojamas automobilis. Skolinantis atostogoms, reikėtų paskaičiuoti, kiek atostogaujama – jei kartą per metus, tai ir paskola neturėtų būti imama ilgiau nei metams. Jei planuojama brangesnė kelionė, kokių bus nedaug, galima skolintis ir ilgesniam laikui“, – pasakoja J. Muleika.

 

Taupyti pradiniam įnašui – kuo anksčiau

 

Kalbėdamas apie skolinimosi poveikį asmeninei kredito istorijai, J. Muleika pažymi, kad laiku vykdomi įsipareigojimai bankui vertinami teigiamai ir gali būti netgi privalumas banko klientui, palyginti su tais  kurie niekada nėra turėję finansinių įsipareigojimų bankui. Tuo tarpu ne laiku vykdomi įsipareigojimai visada turi neigiamos įtakos kredito istorijai.

 

J. Muleika priduria, kad jauniems žmonėms aktualu nuosavas būstas – tai viena didžiausių siekiamybių jauname amžiuje. Didžiausias sunkumas, su kuriuo susiduria jauni asmenys, siekdami įsigyti nuosavą būstą – įnašas. Būtent todėl GENERAL FINANCING BANKO atstovas pataria, esant galimybei,  kuo anksčiau pradėti taupyti. Patogi taupymo forma – terminuotasis indėlis, kuris leidžia ne tik taupyti, bet ir gauti palūkanas. Atkaklumo taupant pradiniam įnašui gali prireikti nemažai – kartais jam sukaupti gali prireikti kelerių metų.

 

Tiesa, GENERAL FINANCING BANKO neseniai atliktas tyrimas parodė, kad net 45 proc. jaunų (15-25 m.) žmonių netaupo, respondentai įvardijo dvi tokio finansinio elgesio priežastis – nelieka pinigų taupymui ir „nematau poreikio“. 33 proc. taupo einamojoje sąskaitoje, 25 proc. – grynaisiais pinigais, indėlius taupymui renkasi 8,5 proc. apklaustų jaunimo grupės respondentų.

 

Banko vaidmuo jaunų žmonių gyvenime

 

Ta pati GENERAL FINANCING BANKO apklausa parodė, kad jauni asmenys (18-25 m.) informacijos finansiniais klausimais linkę ieškoti socialiniuose tinkluose, interneto paieškos sistemose ir konsultuodamiesi su draugais ir artimaisiais. Jaunimas palyginti retai finansiniais klausimais kreipiasi tiesiogiai į banką – 64 proc. šios amžiaus grupės žmonių įvardijo į banką besikreipiantys kartą per metus ar rečiau. 

 

Pagrindiniai 18-25 m. amžiaus asmenų kreipimosi į banką kanalai – vizitas į banko skyrių ir internetinė bankininkystė. Trečdalis šios amžiaus grupės respondentų į banką linkę kreiptis telefonu, o 7 proc. mėgina susisiekti per socialinius tinklus. Pagrindinės banko paslaugos, kuriomis, apklausos duomenimis, naudojasi jauni žmonės – pinigų pervedimai, mokesčiai ir grynųjų pinigų operacijos.

 

Klausiami apie svarbiausius banko kriterijus, 84 proc. apklaustųjų jaunimo grupės respondentų įvardijo patikimumą. Antroje vietoje rikiuojasi patirtis, trečioje – banko reputacija.

 

Į klausimą apie tai, kurie dalykai labiausiai siejasi su geru aptarnavimu banke, dauguma jaunuolių (69 proc.) įvardijo personalo profesionalumą, taip pat – aptarnavimo greitį ir pateikiamos informacijos aiškumą bei paprastumą. Kaip ir kitų amžiaus grupių atstovus, taip ir jaunus klientus bankuose labiausiai erzina ilgos eilės ir lėtas aptarnavimas, 44 proc. jaunų respondentų nepatenkinti ir banko paslaugų įkainiais.

 

Jaunimo grupės vartotojai palyginti lojalūs savo bankui – 50 proc. jų į klausimą, ar būtų linkę keisti savo pagrindinį banką į kitą, atsakė „greičiau ne“, dar 30 proc. atsakė tiesiog „ne“. Vis dėlto palankesni įkainiai ir mokesčiai 22 proc. jaunų respondentų paskatintų susimąstyti apie banko keitimą.


Mūsų interneto svetainėje yra naudojami slapukai. Slapukai padeda užtikrinti tinkamą tinklapio veikimą bei jo tobulinimą, todėl būtinieji slapukai (techniniai, funkciniai bei analitiniai) yra įdiegiami automatiškai. Paspaudę „sutinku“ Jūs sutinkate su tikslinių slapukų įdiegimu ir naudojimu. Daugiau informacijos - slapukų politikoje. SUTINKU